Ooit hebben we allemaal ons diploma gehaald. Een memorabel moment met bloemen, mooie woorden, foto’s en een mapje papieren. Vaak was het hard werken met lange dagen in klinieken en op stageadressen, met dikke boeken en toetsen. En opeens was dat voorbij en mocht je zelfstandig aan de slag. Als het goed is, is er bij je afstuderen verteld dat er slechts één titel is die bij dat diploma hoort. Die titel luidt als volgt ‘mondhygiënist’. Een titel die ik, ook al werk ik al een poosje niet meer in de praktijk, met trots draag. Ik heb er hard voor gewerkt en ben er trots op dat ik die beschermde titel verdiend heb. Toch zie ik steeds vaker onjuist titelgebruik. Niet alleen door mensen die de titel ‘mondhygiënist’ voeren terwijl ze dat niet zijn, maar ook door mondhygiënisten zelf. Er lijkt een soort wildgroei aan titels te zijn ontstaan die allemaal geen eer doen aan de enige titel die beschermd is. Zo zie ik onder andere ‘zelfstandig-mondhygiënist’ voorbij komen. Ik vraag me dan altijd af of die titel gevoerd wordt door mondhygiënisten die vrijgevestigd zijn? Door de term ‘zelfstandig’ te gebruiken insinueer je dat er ook mondhygiënisten zijn die niet zelfstandig werken of kunnen werken en dat zij aangestuurd moeten worden of onder supervisie werken. Terwijl we allemaal opgeleid zijn als autonome professionals die allemaal geen supervisie of aansturing nodig hebben. Misschien is in plaats van ‘zelfstandig-mondhygiënist’ de term ‘mondhygiënist met een vrije vestiging’ beter?
Je kunt dit artikel momenteel niet lezen, omdat je niet bent ingelogd op deze website, NTvM Online.
Ben je lid van NVM-mondhygiënisten of heb je een abonnement op het NTvM? Log dan hieronder in.
Ben je mondhygiënist of student Mondzorgkunde en nog geen NVM-lid? Word dan lid!
Lees verder wat een lidmaatschap jou, naast onbeperkt toegang tot het NTvM, allemaal kan bieden.
Als niet-mondhygiënist kun je je los abonneren op het NTvM. Meer informatie.
Wil je een account aanmaken?
Maak een account aan