ICO: ook een aanrader voor vierdejaarsstudenten mondzorgkunde
Woensdag 20 mei 2026
Een ICO-groep is niet alleen voor ervaren mondhygiënisten een prettige manier om intercollegiaal ervaringen uit te wisselen en verder te groeien in je vak. Ook voor vierdejaarsstudenten Mondzorgkunde heeft zo’n groep diverse voordelen. Mondhygiënist Marieke Rootinck startte een ICO-groep en nodigde daarvoor ook twee vierdejaarsstudenten Mondzorgkunde uit. “Je kunt meer van elkaar leren dan je denkt.”
Marieke
“Ik wilde al langer een ICO-groep starten. Ik ben 28 jaar werkzaam als mondhygiënist, heb een eigen praktijk en werk ook als zzp’er. In die setting heb je minder intercollegiaal contact dan wanneer je in een grotere praktijk met collega’s werkt”, vertelt Marieke Rootinck (Mondzorg Marieke, Groenlo). “Een ICO-groep leek me een goede manier om ervaringen uit te wisselen, kennis op te frissen en bij te blijven. Toen ik las dat je ook een ICO-groep kunt vormen met vierdejaarsstudenten, sprak me dat meteen aan. Het is toch hartstikke leuk om van jongere collega’s te horen wat zij nu op de opleiding leren en hoe zij tegen het vak aankijken! Natuurlijk deel ik ook mijn kennis en ervaring graag. Dus ben ik gestart met de ICO-opleiding en ben in mijn netwerk op zoek gegaan naar collega’s. Zo heb ik alvast twee vierdejaarsstudenten van de opleiding enthousiast gemaakt en twee mondhygiënisten. Misschien wordt de groep in de loop van het jaar nog verder uitgebreid.”
Je hebt geen toegang tot dit artikel.
Je kunt dit artikel momenteel niet lezen, omdat je niet bent ingelogd op deze website, NTvM Online.
Ben je lid van NVM-mondhygiënisten of heb je een abonnement op het NTvM? Log dan hieronder in.